Intelektově nadané dítě, tj. dítě s nadprůměrným a mimořádným IQ, jehož způsoby MYŠLENÍ i učení jsou originální, vnímání či interpretace POCITŮ bývají mnohdy neobvyklé, a proto projevy CHOVÁNÍ jsou specifické.
MiND child = Mentally-Inteligent Neuro-Divergent Child
V ČR je ve věku 3-15 let až 220 000 nadprůměrně a mimořádně intelektově nadaných dětí.
Přibližně 44 000 z nich je mimořádně nadaných.
Zdroj: Početní bází jsou data ČSÚ k 26.3.2021 – Věkové složení obyvatelstva a z ní jsou počítány procenta MiND dětí v populaci.
Pro srovnání bylo dle MŠMT v České republice ve školním roce 2021/2022 diagnostikováno 1 955 nadaných žáků základních škol, z nich 765 bylo mimořádně nadaných. Stále je to jen zlomek (0,2 %) z celkového počtu 964 571 školáků.
Většina lidí si pod pojmem intelektově nadané dítě představí dítě chytré a bezproblémové, které je snadné učit i vychovávat, které zapáleně pracuje (ve škole i doma), pečlivě dokončuje zadané úkoly a spolužáky je vnímán jako nejlepší ve třídě. Často prý také dosahuje vynikajících výsledků, vítězí v soutěžích nebo exceluje v jedné či mnoha oblastech. A protože je pro něj snazší se učit nové věci, měl by mít přeci i život jednodušší než ostatní.
Intelektové nadání se však pojí i s mnoha odlišnostmi a specifiky v myšlení, vnímání, prožívání i chování, které MiND dětem mohou způsobovat mnohé obtíže, které by si s ním málokdo na první pohled spojoval.
Po zadání kontaktních údajů Vám přijde do emailu odkaz, na kterém si edukační video ZDARMA zhlédnete.
Cena = 300 Kč
Po uhrazení Vám emailem přijde odkaz, na kterém vyplníte NOMI dotazník a odešlete. Během následujících 5 pracovních dní jej odborně vyhodnotíme a emailem se ozveme zpět s výsledkem vč. doporučení následných kroků. V případě dřívějších dotazů nás můžete kontaktovat na poradna@qiido.cz
Úroveň IQ je sice společným jmenovatelem, ovšem o intelektovém nadání rozhodnou až komplexní psychologické testy, které zohledňují osobnostní charakteristiky a další mimořádné schopnosti. Nejde tedy jen o samotné IQ, ale také o soubor schopností a vlastností, které se s intelektovým nadáním pojí.
Dle Renzulliho je nadání definované jako průnik 3 oblastí:
„History does not remember persons who merely scored well on IQ tests.“
(Renzulli, 2005, str. 256)
Inteligence je soubor mnoha intelektových schopností, které mohou být u člověka rozvinuté v různé míře (tzv. silné a slabé stránky). Jde například o různé druhy paměti, logické myšlení, pojmové myšlení, vizuoprostorové schopnosti, pozornost, verbální schopnosti, zrakové či sluchové vnímání apod.
Tyto schopnosti je možné měřit testy inteligence, které jako měřitelnou hodnotu užívají tzv. inteligenční kvocient, tedy IQ.
Testy inteligence mohou být komplexní (tzn. zahrnují širší spektrum intelektových schopností, takové testy používáme u nás v Qiido Poradně) nebo jednodimenzionální (tzn. měří výkon pouze v jedné oblasti intelektových schopností, jde např. o testy užívané Mensou).
Kreativita je schopnost vytvářet nové a originální myšlenky, postupy či řešení problémů. Souvisí s tzv. divergentním myšlením, které je pro rozumově nadané děti typické a které jim umožňuje hledání více různých způsobů řešení situací. MiND děti nechtějí informace a způsoby řešení jen pasivně přejímat od dospělých, ale chtějí si na ně přicházet samy.
Pro MiND děti je velmi důležitá vnitřní motivace. Pokud je nějaké téma či úkol zaujme, jsou schopné se jím zabývat hodiny a vynaložit velké úsilí, aby se o tématu dozvěděly vše, co je zajímá, či úkol splnily. Chtějí věcem porozumět do hloubky, ne se je jen naučit nazpaměť. Naopak vnější motivace u nich příliš nezabírá, a pokud nechápou smysl zadaného úkolu či po nich vyžadované činnosti, tak takový úkol často odmítají či plní zcela povrchně.
Typologie dle Bettse, G.T. & Neiharta, M. (1988) dělí MiND děti do 6 různých profilů dle jejich sociálně-emočních projevů.
Některé MiND děti se mohou poměrně snadno přizpůsobit vzdělávacímu a sociálnímu prostředí, zatímco jiné se pravidlům a systémům společnosti přizpůsobují velmi těžko. Mimořádné nadání také nemusí být snadno rozpoznané kvůli fyzickému postižení, poruše učení nebo psychickým obtížím. Ve skupině mimořádně nadaných jsou také ti, kteří navzdory svému nadání mohou pravidelně ve škole neprospívat, a to právě z důvodu nudy, nedostatku zájmu nebo požadavkům na přehnaný perfekcionismus. Také zde patří děti, jejichž nadání může být „maskováno“ skutečností, že přirozeně pochází z prostředí, ve kterém společnost nadání běžně neočekává (např. děti z problematických rodin, děti z dětských domovů, romské děti, děti matek drogově či alkoholově závislých, apod.).
MiND děti jsou vysoce různorodou skupinou a s ohledem na tuto diverzitu je časté, že jsou doma i ve škole bohužel často nerozpoznané.
Zdroj: archiv České televize - 8. díl seriálu Ochránce
Nevíte si rady? Nejste si jisti, jestli je Vaše dítě MiND? Rezervujte si ÚVODNÍ KONZULTACI, probereme s Vámi potřebné.
Podle výsledků výzkumu realizovaného na reprezentativním vzorku ČR populace se o nadprůměrně a mimořádně intelektově nadaných dětech domnívá, že: